Ons erfgoed
Deze kaart brengt de industrieel erfgoed in beeld waarvoor de VVIA zich heeft ingezet of waarmee de vereniging een speciale band heeft. Van historische gebouwen en machines tot verdwenen activiteiten, iedere locatie of artefact vertelt een belangrijk hoofdstuk uit ons industrieel verleden. Sommige machines en sites zijn open voor het publiek, andere niet. Klik op een locatie voor meer informatie, inclusief een omschrijving en praktische gegevens.
Verken de verhalen achter deze locaties!
Of gebruik de zoekbalk en zoek op thema of gemeente.
Aan het begin van de 20e eeuw was Petroleum Zuid de belangrijkste petroleumhaven van Europa en daardoor ontpopte Anwerpen zich tot hét centrum van petroleumbelangen. Bij Koninklijk Besluit van 28 juni 1900 werden 54 hectaren poldergrond in de Hobokense polder onteigend voor de aanleg van nieuwe petroleuminrichtingen - omdat men besloten had dat de opslag van grote hoeveelheden van dat brandbare goedje in de oude haven te gevaarlijk was. Er werd een globaal inrichtingsplan opgesteld en de aanlegwerken gingen begin 1902 van start. De eerste concessies werden verleend, en vanaf 1903 werden de ...
Brugge
GESLOOPT IN 2009, ONDANKS MASSAAL PROTEST UIT BINNEN- EN BUITENLAND EEN STUK VAN DE BRUG (ca 9 ton) WERD DOOR LOKALE ACTIEVOERDERS EN VVIA GERED EN IS BESCHIKBAAR VOOR DEGENE DIE HET TOT MONUMENT TER ERE VAN VIERENDEEL WIL OMVORMEN Volgens gegevens waarover we beschikken is de Scheepsdalebrug in Brugge de oudste Vierendeel-brug die in ons land nog bestaat en vermoedelijk de oudste in de wereld. Ze is nog geklonken volgens de principes van ir. Vierendeel, de meeste andere zijn gelast. Vermoedelijk is het ook de enige Vierendeel-draaibrug in de wereld. De Scheepsdalebrug verving na de eerste ...
Baasrode
Het historisch atelier Van Praet. Het gebouw op de provinciale site Scheepswerven Baasrode zal in de loop van 2024 toegankelijk gemaakt worden voor het publiek Aan de opstelling van het machinepark wordt niets gewijzigd, dat is zelfs vastgelegd bij het klasseringsbesluit maar tot nu bleef het verborgen achter gesloten poorten voor het ruime publiek, tenzij onder begeleiding van een gids. In het getijdedroogdok vind je nog een van de schepen die hier in 1928 gebouwd werd: de Lauranda. Na negentig jaar omzwervingen ligt hij terug waar zijn wieg stond. De werkplaatsen geven onderdak aan een ...
Ninove
De steenbakkerij Hove in Ninove is de laatste actieve ringoven in Vlaanderen. In de ringoven worden nog volledig handgevormde bakstenen en tegels gebakken worden, o.m. voor de restauratie van gebouwen Tot in de 19de eeuw was de productie van bakstenen voornamelijk een tijdelijke, vaak rondtrekkende activiteit, gebaseerd op veldsteenbakkerijen. Met de invoering van de ringoven, gepatenteerd in 1858 door Friedrich Hoffmann, industrialiseerde de nijverheid. De basis voor Steenbakkerij Hove werd gelegd in 1946, in de naoorlogse periode, toen er grote behoefte was aan bouwmaterialen voor de ...
Schepdaal
Een stelplaats uit het einde van de 19de eeuw. De voormalige Buurtspoorwegstelplaats van Schepdaal gaat terug op de periode dat de eerste stoomtrams in België reden : 1887. Uit deze beginperiode dateren de meeste gebouwen. Er is een stationsgebouw dat diende als woonplaats van de stationschef met een slaapzaal voor personeel, een wachtzaal en loketten waar de reizigers hun vervoersbewijzen konden aanschaffen. Aan de overzijde van het spoor bevindt zich een locomotievenloods met aanpalend een smidse en een lampenmagazijn. In deze loods werden de stoomlocomotieven gestald. Langs de linkerzijde ...
onder constructie Het complex ligt aan de Dode IJzer, die de grens vormt tussen Beveren a/d IJzer en Roesbrugge. Eerst was er een linnenblekerij gevestigd, die tijdens de Franse Revolutie werd verwoest. Omstreeks 1850 kwam er de zoutziederij Viaene: de zoutkelders zijn nog intact. In 1883 werd het hele complex door Pieter Feys, landbouwer en burgemeester van Steenkerke, omgevormd tot brouwerij . Wat later, in 1898, kwam daar de mouterij bij met zijn dominante mouteesten. Tijdens de oorlogsjaren 1914-1918 groeide de brouwerij uit tot één van de grootste van het land. Door de ligging in onbezet ...
Antwerpen
Het verhaal van het Zuiderpershuis is nauw verweven met de geschiedenis van Antwerpen. Als hydraulische krachtcentrale voorzag het Zuiderpershuis de Antwerpse haven bijna een eeuw lang van energie. Na het stilleggen van die industriële activiteit, kreeg het gebouw een nieuwe invulling als kunstencentrum. Ook zo droeg het bij tot de internationale uitstraling van de stad. Momenteel fungeert het Zuiderpershuis als culturele krachtcentrale: een uniek platform in een unieke setting. Historiek Als hydraulische krachtcentrale zorgde het Zuiderpershuis sinds 1883 voor de aandrijving van 156 kranen ...
Gent
In het centrum van Gent, op een boogscheut van de Vrijdagmarkt, huist het Industriemuseum in de voormalige katoenfabriek van Desmet - Guequier, gebouwd in 1905 . Vanaf het begin van de 19e eeuw doen de machines hun intrede in de Gentse textielindustrie. De geschiedenis van het toenmalige textielbedrijf en de fabriekssite is er een van uitbreidingen, slopingen, moderniseringen, financiële tekorten, overnames en opnieuw uitbreidingen - zeer typerend voor de rijke en bewogen geschiedenis van de Gentse textielsector. Het museum gaat geen enkel thema uit de weg. Verschillende generaties van ...
De textielindustrie drukte in de 19de - begin 20ste eeuw haar stempel op de ontwikkeling van de stad Ronse. Na de Eerste Wereldoorlog schoten de textielbedrijven in Ronse als paddenstoelen uit de grond – er waren er in die tijd wel meer dan 500. Dankzij de bloeiende textielnijverheid floreerde architectuur, cultuur en kunst. In de jaren '60 ging de nijverheid Nadien bezoek je de oude textielfabriek "Cambier-Robette" in de Hoge Mote. Hier zie je het productieproces van grondstof tot afgewerkt product. Onder begeleiding van de stadsgids kan je de afdelingen grondstoffen, voorbereiding en weverij ...
Eperon d’Or is een voormalige schoenfabriek in Izegem. In zijn tijd was het een van de belangrijkste schoenfabrieken in de regio. Het art-decogebouw werd in 1930 opgetrokken naar een ontwerp van de Izegemse architect Charles Laloo. Tot de jaren 1940 produceerden ongeveer tweehonderd arbeiders er handgemaakte schoenen. Nadien volgde een langzame mechanisatie. In 1946 werd het fabrieksgebouw uitgebreid met een betonconstructie aan de achterzijde. In 1968 liep het laatste paar schoenen van de band. Beschermd sinds 1990 Meer informatie Schoenfabriek Eperon d'Or | Inventaris Onroerend Erfgoed ...