Haringvlietsluizen

woensdag, 16 november 2016
VVIA

De Haringvlietsluizen staan symbool voor de Nederlandse succesvolle strijd tegen het water.
Het complex is in totaal 1 km lang, heeft 17 spuiopeningen, elk 56,5 m breed, en 34 schuiven. Daarnaast is er een aparte sluis voor de scheepvaart: de Goereese sluis

Het is precies 60 jaar geleden dat werd gestart met de bouw van de Haringvlietsluizen als onderdeel van de Deltawerken. Naar aanleiding van de watersnoodramp van 1953 werd een Deltaplan opgesteld voor Zeeland en Zuid-Holland.
Het dichten van het 4,5 km lange gat tussen Goeree-Overflakkee en Voorne-Putten was een complexe operatie die 14 jaar duurde. Doordat schepen tijdens de bouw moesten blijven passeren, was het onmogelijk om de opening in één keer af te sluiten. Daarom bouwden we eerst een werkeiland en een werkhaven. Toen de sluizen bijna gebruiksklaar waren, spanden we vanaf het werkeiland een metershoge kabelbaan naar Voorne-Putten. De hieraan hangende gondels lieten 93.000 enorme blokken beton in het water vallen.

De Haringvlietsluizen werden tussen 1956 en 1970 gebouwd. Met de Deltawerken werd begonnen in 1954 en afgerond in 1997. Internationaal befaamd en uitgeroepen tot meest prestigieuze waterbouwproject ter wereld door Internationale Federatie van Ingenieurs. Een onderdeel daarvan is nu rijksmonument.

De Haringvlietsluizen vallen binnen het Aanwijzingsprogramma voor de wederopbouw van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed. Het zijn niet alleen iconische waterbouwkundige werken, maar hebben ook een hoge cultuur-historische waarde. Naast droge voeten voor veel Nederlanders, niet alleen voor Zeeuwen en Zuid-Hollanders, dragen ze ook bij aan de Nederlandse identiteit, die voor een groot deel terug te voeren is op het leven met en de strijd tegen het water.

Het zijn terecht cultuurhistorische iconen die de titel rijksmonument verdienen.