Kortrijk station
De site van het station van Kortrijk is historisch belangrijk. Vanuit dit station vertrok op 6 november 1842 voor de allereerste keer ter wereld een trein die een landsgrens overschreed. Een voorlopig station werd reeds in 1840 gebouwd, een eerste volwaardig station in neoklassieke stijl opende de deuren in 1876. Dit 19de-eeuwse station werd tijdens de zware geallieerde bombardementen op Kortrijk in 1944 zwaar getroffen en grotendeels vernield. Men bleef echter niet bij de pakken zitten en besloot om op dezelfde plaats een gloednieuw iconisch stationsgebouw te realiseren. Hiertoe gaf de NMBS in 1951 aan de gerenommeerde Kortrijkse architect Pierre Albert Pauwels de opdracht om een nieuw station te ontwerpen. Het opende feestelijk de deuren in 1956.
Dit Kortrijkse station staat dan ook symbool van de wederopbouw van de stad. Het is één van de belangrijkste, zo niet hét belangrijkste voorbeeld in Vlaanderen van een wederopbouwstation dat gerealiseerd werd na WO II. En het gebouw heeft bovendien een belangrijke architecturale en stedenbouwkundige waarde.
Help om het station van Kortrijk te redden. Het station van Kortrijk is, na de sloop van het station van Mechelen, het belangrijkste wederopbouw station van Vlaanderen. De NMBS wil het slopen, maar in Kortrijk bestaat daartegen ruim protest. VVIA steunt de acties voor behoud. Op 13 april 2023 werd ...
Help om het station te redden
onderteken de petiitie
Nieuws
We stappen nu naar de Raad voor Vergunningsbetwistingen. Dat kost echter geld
Doneer nu