L’image de la bière en Belgique

L’image de la bière en Belgique

zaterdag, 10 juni 2023 to zaterdag, 23 september 2023
provincie: 
Liège
Thuin
organisator(en): 
Maison de l’Imprimerie

L’image de la bière en Belgique
Techniques d’impression

 

Aan het begin van de 20e eeuw leverden de meeste brouwerijen in België enkel aan een beperkte lokale markt. De meeste brouwers zagen daarom het nut niet van in om te investeren in een reclame-imago. Brouwers namen er genoegen mee om hun naam op houten kratten te nranden, en op flessen door ze in het glas te gieten of te zandstralen. Enkele posters en gelithografeerde etiketten werden soms gebruikt om cafés en flessen te versieren, maar het fenomeen bleef marginaal. Op dit gebied bleef België achter bij zijn Duitse, Elzasser en Luxemburgse buren, en vooral bij zijn Engelse buren.
Dat zou veranderen toen in 1909 de Britse brouwer John Martin (1886-1966) op 23-jarige leeftijd een grote brouwerij in Antwerpen opende en in 1912 de belangrijkste importeur van Bass bier voor België en Guinness bier voor Europa werd - telkens met gebruik van typische logo’s en publiciteit.
De massale komst van Engelse bieren op de Belgische markt zette de lokale brouwers aan tot innovatie en diversificatie, zowel op het vlak van producten als van verpakkingen en gemerkte glazen.
Bedrijven specialiseerden zich al snel in het maken en drukken van promotieartikelen voor brouwers en cabareteigenaren. Het grafisch ontwerp, beïnvloed door de druktechnieken (boekdruk, lithografie, zeefdruk of offset), evolueerde voortdurend met de mode en de maatschappelijke veranderingen.
Ontwerpers en posterkunstenaars wedijverden in durf en inventiviteit om de aandacht van een zo groot mogelijk publiek te trekken. In de loop van de 20e eeuw werden er steeds meer etiketten, onderzetters, posters, speelkaarten, dienbladen, asbakken en andere voorwerpen gemaakt, tot grote vreugde van verzamelaars.        

De tentoonstelling L'image de la bière en Belgique (Het beeld van bier in België) licht een tipje van de sluier op over deze wereld van brouwerijreclame aan de hand van een selectie gedrukte voorwerpen van 1900 tot vandaag, afkomstig uit privéverzamelingen maar ook uit de collecties van het Musée du Verre in Charleroi en het Musée brassicole des deux Luxembourg in Diekirch.

meer informatie: 
> klik voor meer informatie