Nieuw nummer 'Erfgoed van Industrie en Techniek', 2019-01, verschenen

woensdag, 17 juli 2019
VVIA
Erfgoed van Industrie en Techniek, 2019, nr 1Bart NUYTINCK: Het pakhuis in de Gentse binnenstadGeorge SNIJDER: Het erfgoed van de Nederlandse binnenvaartMarc BUSIO: De apparatenfabriek in Berlin TempelhofErfgoed van Industrie en Techniek, 2019, nr 1

Het eerste nummer van het Vlaams-Nederlandse tijdschrift Erfgoed van Industrie en Techniek  ging deze week met vertraging in de post.
Er was al vertraging bij de redactie.
En als klap op de vuurpeil liep er wat mis met de levering van de exemplaren vanuit Nederland. De Nederlandse drukker zond de dozen via een gerenommeerde vervoersfirma naar Vlaanderen, maar ... die arriveerden niet. Bij navraag bleek niemand te weten waar ze terechtgekomen waren. Dat leverde een hallucinante zoekactie op... tot de vrachtvervoerder de dozen terugvond en opnieuw bij de drukker bezorgde. Die schakelde dan een speciale koerier in om het drukwerk bij ons te leveren.
Oef, het is een mooi nummer.
Al de leden die in orde zijn met hun lidgeld vinden het één van volgende dagen in hun brievenbus.
Het nummer bevat, naast enkele boekbesprekingen, drie artikels:

  • Bart NUYTINCK: Het pakhuis in de Gentse binnenstad, een pleidooi voor herbestemming
    Een onderzoek naar een herbestemd pakhuis in de Raffinaderijstraat, als pleidooi voor de herbestemming van de 50 pakhuizen die in Gent opgenomen zijn in de inventaris van het onroerend erfgoed. Daarvan zijn er maar drie wettelijk beschermd - en veel daarvan zijn bedreigd
  • George SNIJDER: Het erfgoed van de Nederlandse binnenvaart: de Landelijke Vereniging tot Behoud van het Historisch Bedrijfsvaartuig
    De geschiedenis van de Nederlandse binnenvaart is minder gekend dat die van de zeevaart, maar daarom niet minder boeiend. Toen de overheid met sloopregelingen de sanering van de vloot stimuleerde, verkoos een aantal schippers om er op te blijven wonen of ze een andere bestemming te geven. In 1975 besloot een aantal eigenaren zich te verenigen om die oude binnenvaartschepen te bewaren. Dat was de geboorte van de Landelijke Vereniging van het Zeilend Bedrijfsvaartuig, de voorloper van de huidige LVBHB
  • Marc BUSIO: De apparatenfabriek in Berlin Tempelhof
    Een eerste deel van een studie over de fabriek van platenspelers van Philips in Berlijn, met veel achtergronden over fonografen en grammofoons en de industriële ontwikkeling van deze nijverheden in Berlijn

Wil je dit en de andere nummers van 2019 nummer ontvangen ? Word dan lid-abonné van VVIA
Losse nummers kosten € 8,50