U bent hier
spoorwegstation Kortrijk
spoorwegstation Kortrijk





Help om het station van Kortrijk te redden
De site van het station van Kortrijk is historisch belangrijk. Vanuit dit station vertrok op 6 november 1842 voor de allereerste keer ter wereld een trein die een landsgrens overschreed. Een voorlopig station werd reeds in 1840 gebouwd, een eerste volwaardig station in neoklassieke stijl opende de deuren in 1876. Dit 19de-eeuwse station werd tijdens de zware geallieerde bombardementen op Kortrijk in 1944 zwaar getroffen en grotendeels vernield. Men bleef echter niet bij de pakken zitten en besloot om op dezelfde plaats een gloednieuw iconisch stationsgebouw te realiseren. Hiertoe gaf de NMBS in 1951 aan de gerenommeerde Kortrijkse architect Pierre Albert Pauwels de opdracht om een nieuw station te ontwerpen. Het opende feestelijk de deuren in 1956.
Dit Kortrijkse station staat dan ook symbool van de wederopbouw van de stad. Het is één van de belangrijkste, zo niet hét belangrijkste voorbeeld in Vlaanderen van een wederopbouwstation dat gerealiseerd werd na WO II. En het gebouw heeft bovendien een belangrijke architecturale en stedenbouwkundige waarde.
Net dit station is met sloop bedreigd.
Veel wederopbouwarchitectuur na de tweede wereldoorlog sloot aan bij neostijlen en de vertrouwde traditioneel barok-getinte en classicistische vormentaal.
Architect Pierre Albert Pauwels daarentegen koos er resoluut voor om de klassieke architectuurprincipes zoals symmetrie en monumentaliteit op een eigentijdse speelsere manier vorm te geven. Terwijl afgeschuinde verticale penanten het quasi symmetrische gebouw van 28 traveeën strak ritmeren, voorzien grote raampartijen de reizigershal overvloedig van licht. Tegelijkertijd creëerde de architect met golvende lijnen, een bijzonder baksteenverband en frisse kleuren zoals okergele wanden en blauwgroene tegels een frivole architectuur. Het stationsgebouw straalde op die manier monumentaliteit uit terwijl het ook al aanleunde bij de opkomende speelse Expo 58-vormgeving.
Het station van Kortrijk kreeg zo een heel specifieke architecturale vormentaal.
Deze combinatie is uniek in Vlaanderen.
Door inplanting en vormgeving met centraal een hoger volume vormt het imposante gebouw vanuit meerdere straten een baken. Het omvatte onder meer de kantoren van de telefoon- en telegraaf, politie en douane, de lokettenzaal, het stationsbuffet en de stationschefwoning. De hogere middenvleugel met gebogen vorm en grote glaspartij nodigt de reiziger binnen in de lokettenzaal. Aan de perronzijde biedt een betonnen luifel met glasdallen beschutting.
Het stationsgebouw heeft een hoge graad van detaillering en men zette ook in op de integratie van kunst. Aan de voorgevel kwam een bas-reliëf van beeldhouwer Maurits Witdouck (1928-2014) , een allegorische voorstelling van reizen en transport. Binnenin siert een kunstwerk van de Brugse keramist Rogier Vandeweghe (1923-2020) de centrale reizigershal. Dit kunstwerk verbeeld de rivier de Leie en brengt hulde aan de Kortrijkse nijverheden.
Het station van Kortrijk is vandaag één van de laatste nog bestaande wederopbouwstations in Vlaanderen, en in elk geval het belangrijkste dat uit deze periode rest. Een tweede belangrijk wederopbouwstation, dat van Mechelen, werd recent gesloopt.
Een uitgebreid artikel over het station van Kortrijk verscheen einde vorig jaar in het speciale spoorwegnummer van het Vlaams-Nederlandse tijdschrift ‘Erfgoed van Industrie en Techniek’ (zie bijlage)
Toen de inventarisatie van het bouwkundig erfgoed van de regio einde jaren 1990 en in het begin van deze eeuw gebeurde bestond er nog weinig aandacht voor de naoorlogse en modernistische architectuur. Ook de specifieke wederopbouwarchitectuur komt nauwelijks tot niet aan bod. Voor Kortrijk werden hiervan geen voorbeelden opgenomen.
Monumentenzorg zag toen het nochtans opvallende station niet staan en nam het niet in de inventaris op. Het kreeg geen enkele vorm van bescherming.
Nu, op een ogenblik dat in alle landen de recente architectuur in de aandacht van erfgoedzorgers staat, wil de NMBS het station slopen voor een project waarvan nog niet geweten is wat het wordt. Naar verluid zou het vervangen worden door een grote tunnel onder de sporen waarin alle diensten, zoals de ticketing, ondergebracht worden. Kostprijs van dit project: 44 miljoen euro, maar officiële plannen zijn nog steeds niet gekend. Er is nog geen sloop- of bouwaanvraag ingediend.
In Kortrijk is over de sloopplannen al heel wat commotie ontstaan, en er wordt nu een met alle middelen actie gevoerd om het station te redden.
Het huidige probleem situeert zich niet in het station, maar wel in de toegankelijkheid van de perrons, die op één na via twee tunnels enkel via trappen bereikbaar zijn - de enige roltrap naar perron 2 is regelmatig defect. Perron 1 is via een hellend vlak bereikbaar, maar de verbinding naar de andere perrons verloopt dan weer via een trap. De tunnels zijn enkel bereikbaar via trappen...
Ons inziens is het station goed aanpasbaar aan de nieuwe noden - zoals vergelijkbaar in Leuven en Hasselt gebeurde. Daar werden enkel vanuit de onderdoorgangen liften en roltrappen aangebracht en werden de perrons verhoogd. De stationsgebouwen in deze steden met een vergelijkbare inplanting als Kortrijk bleven bewaard. De kostprijs in Hasselt bedroeg volgens een mededeling van NMBS 20,2 miljoen - minder dan de helft van het Kortrijkse project...
Behoud en herbestemming zijn ook veel ecologischer dan sloop en nieuwbouw.
Met o.i. minder kosten en op een meer ecologische wijze kunnen dus de problemen van het Kortrijkse station opgelost worden.
Om die reden zal de Vlaamse Vereniging voor Industriële Archeologie weldra een dossier indienen voor de Europa Nostra-campagne ‘The 7 Most Endangered’ die jaarlijks de aandacht vestigt op belangrijke bedreigde erfgoedsites.
Er wordt vanuit Kortrijkse organisaties ook gewerkt aan de opmaak van een beschermingsaanvraag voor het station.
Er wordt een oproep gelanceerd tot erfgoedverenigingen en erfgoedzorgers om deze aanvraag te ondersteunen. Indien jij of je erfgoed/architectuurorganisatie ook van oordeel bent dat het station van Kortrijk het bewaren waard is, stuur dan voor 14 september een brief aan de lokale vertegenwoordiger van VVIA (p/a Vredelaan 72, 8500 Kortrijk) of als PDF aan <info@industrieelerfgoed.be>
PS: Er is ook een petitie die intussen door meer dan 1600 personen getekend werd en die U ook nog kunt onderschrijven
05.09.2022
Het ontwerp van het nieuwe station is nog altijd niet bekendgemaakt, maar wij vernamen dat het uitgaat van de volledige sloping van het huidige station en de bouw van een tunnel onder de sporen waar alle diensten (o.m. de verkoop van tickets) zouden ondergebracht worden.
Volgens de persmededeling van de NMBS, 03.06.2021:
"Het bestaande stationsgebouw verdwijnt en alle stationsfuncties worden opgenomen in een brede doorgang onder de sporen die beide stadsgedeelten van Kortrijk met mekaar verbindt. Een station maakt immers deel uit van het stedelijk weefsel. Ook de concessies vinden hun plaats in de brede hal.De 8 perrons krijgen nieuwe luifels met een centrale, transparante overkapping. De perrons worden ook elk met een lift uitgerust, een flinke boost voor de toegankelijkheid van de perrons en de treinen. Het station wordt op een duurzame en energiezuinige manier ontworpen. Investeren in duurzame, comfortabele en functionele stations vormt een speerpunt van de strategie van NMBS."
Omdat er in Kortrijk inderdaad een probleem is van de toegankelijkheid van de perrons (overal trappen en slechts één roltrap die meestal defect is) stellen wij een alternatief voor zoals dat bv in Hasselt en Leuven toegepast werd. In Hasselt blijft het oude station behouden (overigens op vraag van de stad) en worden in de bestaande enige tunnel aan één zijde een roltrap en een gewone trap aangebracht, daartegenover een lift omgeven door trappen, en verhoging van de perrons - zie bijlagen. Ook in Leuven, met een gelijkaardige inplanting, werd het station behouden en werden roltrappen en liften aangebracht.
Hasselt: roltrap en trappen en lift - de werken worden uitgevoerd door een firma uit Harelbeke...
De kostprijs voor de aanpassing in Hasselt bedraagt iets meer dan 20 miljoen euro, incl. de bouw van een overdekte toegang aan de achterkant van het station. Voor Kortrijk wordt naar verluid een bedrag van 44 miljoen naar voor geschoven.
In Kortrijk kunnen nieuwe roltrappen in één bestaande tunnel, de liften in de andere aangebracht worden
10.09.2022 - dank voor de tip die we kregen. Zo pakt men het net over de grens in Noord-Frankrijk aan
-
Het station van Saint-Omer (N.Fr) weerd vanaf januari 2017, nadat het in bijzonder slechte toestand verkeerde, o.m. overwoekerd door huiszwam waardoor de plafonds dreigden in te storten.
De binneninrichting werd volledig vernieuwd; het aanwezige asbes werd tverwijderd.
Na deze werkzaamheden heropende het gebouw op 15 november 2019 in aanwezigheid van minister Jacqueline Gourault. -> bekijk hier de reportage en het filmpje van FR3 over de inhuldiging in 2019
Het is een SNCF-station, met een passagiersgebouw (met loket) dat elke dag geopend is. Het is een "TER Access" -station, met faciliteiten, uitrusting en diensten voor mensen met beperkte mobiliteit . Een ondergrondse verbinding maakt het oversteken van de sporen en de doorgang van het ene platform naar het andere mogelijk. Het behoudt zijn hoofdfunctie: het in- en uitstappen van passagiers. Dagelijks stoppen meer dan vijftig treinen in het station van Saint-Omer met bestemming Lille, Calais of Hazebrouck, wat neerkomt op meer dan 2.000 gebruikers voor een agglomeratie van 105.000 inwoners.De toegankelijkheid tot de perrons wordt verzekerd door liften.
Niet door de SNCF gebruikte delen van het gebouw worden beheerd door een vereniging, voornamelijk bezet door FabLab ruimten waar mensen kunnen komen experimenteren met allerhande nieuwe technieken, vergaderruimten en andere voor coworking . Dit is de link naar de website van La Station ”
Ook elders in Frankrijk worden in verschillende stations de niet gebruikte ruimten ingericht voor coworking, aansluitend bij de nieuwe tendens van mobiliteit en flexibiliteit